Klaar voor de herfst!

De naaikriebels zijn al een tijdje terug.  Maar de tijd is beperkt.  Daarom zijn kleine, snelle projectjes ideaal om er terug in te komen.  Terwijl er al een jurk voor onze kleine meid klaar ligt om in elkaar te naaien, ging ik op zoek naar iets om de stofrestjes te verwerken.  En met de eerste week herfstweer achter de rug, kon een leuke sjaal voor de 2 kindjes niet ontbreken.

Van de stof voor Yana haar jurk had ik nog heel wat over.  En die stof past eigenlijk perfect bij haar mooie roze jas.  Nog snel een zacht roos stofje gaan kopen en de enkele cirkelsjaal was een feit.  Doordat die wat breder is, kan ik hem ook deels over haar hoofd trekken en blijven haar oren goed bedekt op frisse ochtenden, zonder dat ik nog een muts nodig heb.

Stof: vooraan bloemetjes-tricot van Lillestof, achteraan zacht roze nicky velours
Afmetingen: 20cm x 50cm van beide stoffen, incl. naadwaarde van +/- 0,5 cm

Voor de dubbele cirkelsjaal van Maxim gebruikte ik ook een overschotje van een tricot (een klaar geknipte T-shirt die ik hopelijk nog deze week in elkaar krijg) en een zachte velours aan de binnenzijde.  Maxim was al weken aan het wachten tot ik nog iets voor hem zou maken.  En hij kwam zelfs een beetje helpen.  Hij gaf de speldjes aan, waarmee ik de stofjes aan elkaar vast maakte.

Stof: vooraan busjes-tricot, achteraan zachte grijze nicky velours
Afmetingen: 20cm x 105cm van beide stoffen, incl. naadwaarde van +/- 0,5 cm
De lengte van de sjaal is goed voor een kleuter van 3-4 jaar, met nicky velours.  Ik had eerst 120cm, maar dit was veel te lang voor hem.  Met fleece achteraan in plaats van nicky velours is het warmer, maar heb je net iets meer stof nodig.

Uiteindelijk heb ik op één middagdut de twee sjaals kunnen maken en waren we nadien klaar om het mooie, maar winderige herfstweer te trotseren voor een wandeling in het park.

IMG_3158 IMG_3161

Korte beschrijving:
Beide stoffen met hun goede kant op elkaar leggen.  De lange zijdes aan elkaar naaien.  De goede kanten naar buiten draaien.  De zijkanten aan elkaar naaien.  Hiervoor begon ik op de nicky velours (=binnenzijde van de sjaal) op +/- 2cm van de overgang met de tricot.  Ik spelde beide randen -goede kant op goede kant- op elkaar. Ik naaide dan door over de tricot (ook recht op recht), tot ik terug +/- 2 cm op de roze nicky velours was.  Tegen het einde aan wringt het wel wat tegen.
Nadien plooide ik de resterende naden van de nicky velours om naar binnen toe en spelde ik deze goed vast.  Het laatste deel van de naad moet je langs buiten naaien.  Dit kan met de hand, met een verborgen / blinde steek, maar aangezien ik daar niet zo goed in ben en niet al te veel tijd en geduld heb, naaide ik gewoon langs de buitenkant met de naaimachine.  Als je draad in dezelfde kleur is als de nicky velours, zie je dit bijna niet. En aangezien de nicky velours aan de binnenzijde van de sjaal zit, valt het helemaal niet op.

Geef een reactie

